Boeken

Zeno en co

Inne van den Bossche
2011
Sint-Niklaas, België: Abimo

Zeno is hoogbegaafd, maar vindt naar school gaan niet altijd leuk. Hij is vaak bang dat hij iets verkeerd doet, hij verliest zijn interesse omdat hij niets nieuws leert en zijn klasgenootjes snappen hem vaak niet. De problemen die Zeno tegenkomt door zijn hoogbegaafdheid worden verbeeld door middel van monsters. Elk probleem heeft een eigen monster dat groter wordt of juist kleiner afhankelijk van hoe het probleem zich voordoet. De bedoeling van het boek is op speelse wijze aan hoogbegaafde kinderen meer duidelijkheid te geven over hun 'problemen'. Voor hoogbegaafde kinderen vanaf 6 jaar een interessante uitgave, mede omdat hier weinig voor kinderen in deze leeftijdsgroep over verschenen is.

Zeno en co

Afscheid van autisme en adhd

Pieter Duker
2014
Bilthoven: Notitia

In toenemende mate raken ouders, leerkrachten en hulpverleners verontrust over het gemak waarmee steeds vaker kinderen een diagnose als autisme, Asperger of ADHD toegekend krijgen. Die verontrusting is volkomen terecht.

Het is tijd om afscheid te nemen van autisme en ADHD als ziektebeelden. Deze koersverandering vereist een zorgvuldige uitleg, argumentatie en wetenschappelijke onderbouwing. En daar voorziet dit boek in.

Afscheid van autisme en adhd

Slimmer dan je ouders

Ben Daeter
2014
Assen: Van Gorcum BV

In Slimmer dan je ouders geeft Ben Daeter een overzicht van verschillende groepen kinderen die slimmer zijn dan hun ouders: hoogbegaafde kinderen en kinderen van ouders met een verstandelijke beperking. In beide gevallen kunnen deze kinderen thuis de stimulans missen om hun capaciteiten optimaal te ontplooien.

Met 10 levensverhalen van kinderen die slimmer zijn dan hun ouders maakt de auteur bovendien inzichtelijk hoe zij in de praktijk het beste geholpen kunnen worden.

Slimmer dan je ouders

Is ’t voor een cijfer

Tijl Koenderink en Roland Louwerse
2013
Venlo: NOVILO

Is het voor een cijfer? geeft het antwoord op de vraag die alle onderwijskundigen tot nu toe niet konden beantwoorden: wat motiveert een kind op school? Aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van geluk, motivatie en presteren wordt in een prettig leesbare tekst met praktische voorbeelden gedemonstreerd hoe kinderen op school weer gemotiveerd kunnen raken en het beste uit zichzelf kunnen halen. Het einde van de zesjescultuur is in zicht!

Is ’t voor een cijfer

De 7 uitdagingen

Tijl Koenderink
2012
Venlo: NOVILO

Tijl Koenderink (*1981) heeft als 'ervaringsdeskundige' 3 middelbare scholen versleten voordat hij na 8 jaar ploeteren zijn gymnasiumdiploma haalde met een 2,7 voor wiskunde. Een hoog IQ, maar toch constant vastlopend met de vraag 'Hoe moet je nu leren?' Na een reis door honderden boeken en na talloze gesprekken met leerkrachten, leerlingen, goeroes en coaches verspreid over drie continenten, kwam hij tot de conclusie: Er is een antwoord op die vraag! Wat dit antwoord is, kunt u nu lezen in dit vlotgeschreven en overzichtelijke handboek. Een absolute aanrader voor iedereen die werkt met getalenteerde kinderen.

De 7 uitdagingen

Knapzak praktijkgidsen, Begaafde Onderpresteerders

Eleonoor van Gerven
2013
www.edupub.nl

In dit boek staat de begeleiding van begaafde leerlingen die hun aanleg niet verzilveren in hoge schoolprestaties centraal. Je maakt kennis met een omschrijving van onderpresteren die niet alleen iets zegt over de leerling, maar ook over zijn leeromgeving. Leerlingen zijn niet los verkrijgbaar.

Dat betekent dat hun gedrag niet alleen maar door de interactie tussen henzelf, hun aanleg en de leerstof bepaald wordt. Er zijn ook mensen bij betrokken. Een leerling die onderpresteert geeft een boodschap af die iets zegt over zijn educatieve behoeften: didactisch én pedagogisch! Het perspectief dat zo ontstaat, is de basis voor de kansen die jij als leraar hebt, om deze leerlingen te begeleiden. Je krijgt inzicht wat het betekent als een begaafde leerling wel presteert, maar niet leert. Je ontdekt hoe het komt dat niet elke begaafde leerling die minder presteert dan jij verwacht, een onderpresteerder is.

Knapzak praktijkgidsen, Begaafde Onderpresteerders

Gelukkig hoogbegaafd

Rineke Derksen
2011
Zwolle: 248media uitgeverij

Hoogbegaafde kinderen hebben niet alleen een hoog IQ, ze zijn ook extra gevoelig en creatief. Ze aanschouwen de wereld op hun eigen manier. Door deze kinderen op een passende manier te begeleiden geef je ze de wereld cadeau.
In het boek ‘Gelukkig hoogbegaafd’, geeft de auteur handen en voeten aan de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. De wijze waarop zij dat doet is gebaseerd op haar ervaring dat hoogbegaafde kinderen pas gaan leren en ontwikkelen, als ze gelukkig zijn. Daarvoor is kennis en begrip van de levensbehoefte van hoogbegaafde kinderen nodig.
Om haar visie te verduidelijken, gebruikt de auteur veel praktijkvoorbeelden en geeft ze tips die zowel thuis, op school als op de kinderopvang toepasbaar zijn.

Gelukkig hoogbegaafd

Hoogbegaafd. Als je kind (g)een einstein is

Tessa Kieboom
2007 (Nieuwe editie van dit boek komt uit in maart 2015)
Tielt België: Lannoo

Over hoogbegaafdheid doen veel misverstanden de ronde. Hoogbegaafde kinderen zouden op school een luilekkerleven leiden, en hun ouders mogen zichzelf gelukkig prijzen met een 'succesgarantie' in huis! Toch zijn hoogbegaafde kinderen vaak juist erg kwetsbaar en hebben ze grote nood aan begrip en een aangepaste begeleiding, zowel op school als thuis. Hoogbegaafdheid is géén luxeprobleem! Dit basisboek over hoogbegaafdheid, geschreven door expert dr. Tessa Kieboom, geeft een antwoord op vragen als: Wat is hoogbegaafdheid precies? Hoe wordt de diagnose gesteld? Wat zijn de gevolgen van hoogbegaafd zijn? Hoe ga je het beste om met hoogbegaafde kinderen?

Hoogbegaafd. Als je kind (g)een einstein is
  • Bizetstraat 1, 6904 KL Zevenaar
  • DaVinci Zevenaar is gevestigd in basisschool de ‘Carrousel’
  • DaVinci Zevenaar tenzij anders vermeld